Världens sju underverk

070707 ska de 7 underverken koras på nytt i Lissabon, Portugal. Här nedan ser ni de som är nominerade och under det en lista på min gissning. Inser att jag valt ut ganska traditionella platser, men tror på det.

De jag har besökt än så länge i mitt liv är Kolosseum, Pyramiden i Chichén Itzá, och Frihetsgudinnan i NY. Eventuellt även Stonehenge men då var jag så liten så jag minns inte. Pyramiden i Chichén Itzá tyckte jag var jättehäftigt. Klättrade enda upp till toppen, lite lätt svindel, och fick njuta av en underbar utsikt över de lummiga gröna skogarna.

Platser på listan som jag verkligen skulle vilja besöka, helst alla, men högst upp på listan är Angkor Wat, Hagia Sophia, Timbuktu och Macchu Picchu.

De nominerade:
Akropolis (Grekland)
Kolosseum (Italien)
Stonehenge (Storbritannien)
Kiyomizotemplet (Japan)
Taj Mahal (Indien)
Gizapyramiderna (Egypten)
Machu Picchu (Peru)
Hagia Sophia (Istanbul)
Neuschwansteinslottet (Tyskland)
Alhambra (Spanien)
Operahuset i Sydney (Australien)
Timbuktu (Mali)
Kristusstatyn i Rio de Janeiro (Brasilien)
Pyramiden i Chichén Itzá (Mexiko)
Kreml och S:t Basilskyrkan (Ryssland)
Eiffeltornet (Frankrike)
Kinesiska muren (Kina)
Angkor Wat (Kambodja)
Petra (Jordanien)
stenstoderna på Påskön (Chile)
Frihetsgudinnan (USA)

Veros gissning på de nya underverken:
Kinesiska muren (Kina)
Angkor Wat (Kambodja)
Petra (Jordanien)
Taj Mahal (Indien)
Gizapyramiderna (Egypten)
Machu Picchu (Peru)
Stonehenge (Storbritannien)



Kommentarer
Postat av: Emilie

Sorry men jag hörde på radio häromdagen att operahuset i Sydney blivit valt redan - one down, six to go!? Så många härliga platser, jag vill till Taj Mahal och Machu Picchu helst tror jag. Take care sis!

2007-07-06 @ 09:33:17

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0