Juveler i ide

För några helger sedan spenderade jag sista helgen för i år på havet. Jag, Super Mario och pappa var ute och seglat i de hårda vindarna. Hårda för mig i alla fall, det har blåst upp emot 13 m/s. Solen lyste på oss hela helgen och den härliga höstluften var underbar. En helskön helg helt enkelt. Nu ligger båten på land och ska vila ända till i maj 2009. Lång tid.

Sitter här och tänker på skärgården. Hur lugnt det måste vara där ute nu. Nu är de flesta sommarhusen ute på öarna igenbommade för vintern. Hus som är så omtyckta och välbesökta under årets varma månader får stå där ute alldeles ensam i kylan och blåsten. En del är vinterbonade och får besök, men majoriteten är tomma.

Jag tycker det skulle vara häftigt att få bo långt ute i skärgården under ett års tid. Att få erfara årstiderna. Tanken väcktes då jag var ute på ön Bullerö där jag bland annat besökte konstnären Bruno Liljefors gamla jaktstuga. På väggarna hängde hans tavlor med olika naturmotiv, olika årstider. Jag skulle vilja befinna mig långt ut i skärgården, mitt i vintern. Då det är alldeles tyst. Och då det är så kallt och allt är så snö- och frosttäckt att det nästan ser ut som att bergen fryser. Kanske flyttar jag ut till nån ö nån gång, vem vet.


Bilderna har jag norpat från Mourshs blogg Navigare necesse est




Kommentarer
Postat av: Tyra

Snyggt!

2008-10-23 @ 21:58:02
URL: http://tyra-tillhavs.blogspot.com

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0