Living with a sick-o

Min Super Mario är dunderförkyld. Jag gör allt i min makt att trycka i både honom och mig massa nyttigheter som ska göra honom och hålla mig frisk.

Läste i veckan att 2000-4000 personer tror man kan dö av årets influensa. Lite läskigt. Såg även en reklam på tunnelbanan där det utlovades gratis vaccin mot influensa för de som var födda 1943 eller tidigare, samt folk med en del olika sjukdomar. Minns inte riktigt vilka. Så jag antar att risken för dödsfall med orsak influensa är högre hos äldre människor. Det lugnar mig lite. Men det är hemskt.

Jag kanske kan döpa om den här bloggen till En hypokondrikers reflektioner. Jag svänger ganska ofta med ordet hypokondriker och kallar mig själv det. Men jag tror att jag faktiskt måste undersöka ordets betydelse så att jag inte har självdiagnostiserat mig helt fel.

Hypokonriker enligt Wikipedia:
En person som lider av hypokondri kallas hypokondriker. Hypokondri eller inbillningssjuka, ibland nosomani, är ett tillstånd som innebär att den sjuka är övertygad om att hon har en eller flera fysiska sjukdomar trots att hon är fysiskt frisk. Hypokondrin i sig är ett ångestutlöst psykiskt problem, som fokuseras bort från själens tillstånd till en obefogad oro över kroppens fel och brister. Kroppens normala signaler och utseende tolkas som sjukdom eller hot om sjukdom. Sjukrollen är central för den av hypokondri drabbad. Genom sitt innehav av en fysisk sjukdom äger den drabbade rätt att stänga av livet och livets alla krav och orkar leva med sin existentiella ångest.


Hmm, fullt så allvarligt tror jag inte mitt tillstånd är. Finns det inget ord för någon som bara tycker det är intressant med sitt fysiska tillstånd och som konstant analyserar det?



Kommentarer
Postat av: Tyra

Nej men det var inte bra....en sjuk karl ajajaj då har du fullt upp. Dr. Mousch ordinerat huskur nr 46 You know Citron, chillie, honung, ingefära och grönt te. Sedan en sval och 'jagtyckerverkligensyndomdej' hand på pannan.

Puss...bjäck nej hälsa Super Mario.

2008-10-10 @ 15:23:03
URL: http://waxholm.blogspot.com

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0