The Last King of Scotland


Igår var det dags för en riktig movie night. Hyrde The Last King of Scotland. Den handlar om en ung läkare, Dr Garrigan, som åker till Uganda för att arbeta. Där lär han känna Idi Amin, och blir hans nära vän och rådgivare. Till en början ser han upp till och tror på Amin, tills han börjar förstå vad det är Amin gör med Uganda.

Både Forrest Whitaker och James McAvoy gör ett riktigt bra jobb. Forrest Whitaker förtjänar sin oscar.

Jag är lite av en tunnis när det kommer till film och det finns en sekvens närmare slutet som inte jag pallar. Det blev till att hålla för öronen, sjunga och blunda.

Jag tycker om historiska filmer som baseras på verkliga händelser och kring personer som existerat. Tyvärr kom vi aldrig så här långt på historielektionerna i skolan, och jag vet inte så mycket om Amin och hans handlingar. Eftersom det är Dr Garrigans öde vi får följa i filmen, får man inte så stor inblick i vad som pågick i Uganda under den tiden och vad Amin sysslade med. Lite ja, men inte tillräckligt, enligt min mening. Det saknade jag lite.

Försökte komma på vart jag sett James McAvoy tidigare, sen kom jag på det. Becoming Jane om Jane Austen med bland annat Ann Hathaway. Också bra, men en helt annan genre.


Spännande film som får:

image13




Kommentarer

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0