Film gör mig frisk


Nu har jag blivit friskare och inatt fick jag den där helt hostfria natten. Som jag har längtat. Ljuvlig sömn.
Mr Good hade rätt och det var bra att jag tog det lugnt. Det blev en hel del film i helgen. Närmare bestämt 5 stycken de senaste 3 dagarna.

Först ut var Freedom Writers. Den handlar om nyexaminerad läraren Erin Gruwell (Hillary Swank) som engagerande vill inspirera och ändra ödet för eleverna i hennes stökiga klass. En helt ok film, väldigt lik Danderous Minds med Michelle Pfeiffer. Något förutsägbar, men det visste jag när jag hyrde den.

Bobby- en film som handlar om den dag och kväll då senatorn Robert F. Kennedy lönnmördades på Ambassador hotel. Man får följa flera personerna som befann sig på hotellet den kvällen. Det är verkligen en stjärnspäckad film med skådespelare som Anthony Hopkins, Sharon Stone, Elijah Woods, Lindsay Lohan, Demi Moore, Christian Slater, Martin Sheen och manusförfattaren Emilio Estevez på rollistan. Tyvärr funkade det inte för mig. Tyckte den var långtråkig vid vissa sekvenser och ofokuserad. Tittar jag på klockan för många gånger är det inte en bra film.

Falling for a Dancer. Hallå den hade ju ordet Dancer i titeln, den måste ju synas närmare. Utspelar sig på Irland under 1900-talets först hälft och handlar om en flicka som förälskar sig i en kringresande skådespelare och blir gravid. Skådespelaren försvinner och hon tvingas gifta sig men en 20 år äldre fyrabarns far. Filmen känns nästa som en miniserie och det hinner hända en hel del på två timmar. Ingen film som förtjänar en Oscar, men perfekt för Veronicas söndageftermiddag i soffan.

The Namesake handlar om Gogol, en kille som i sitt identitetsskapande slits mellan hans föräldrars indiska traditioner och kulturen i New York där han växer upp. Olika kulturer möts och det blir en balansgång för Gogol och hela hans familj. Det är en underbar varm film med härliga kontraster och fina karaktärer. Rekommenderas varmt. Citat från filmen: "Böcker är till för att kunna resa utan att behöva röra bena" Samma sak gäller film, är det inte härligt.

Till sist tänkte jag att nu var det dags att se en av Almodovars filmer, som uppskattats av så många. Allt om min mamma är en färgglad, tragisk, varm film om en mor som förlorar sin son och återvänder till sitt förflutna för att klara av framtiden. Sköna karaktärer och bra annorlunda story gör filmen sevärd. Ska definitivt forsätta att ta mig igenom Almodovars verk.

Film gör mig friskare.


image46



Kommentarer

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0