DN idag

Jag brukar under min arbetsdag ibland gå in på DN.se för att kolla läget och DN-tidningen håller mig sällskap vid lunch.
Idag ligger årets nutidsorientering ute på DNs hemsida. 291 280 högstadieelever har idag gjort det på sina skolor, och jag var ju bara tvungen att testa. Hade höga förväntningar på mig själv eftersom jag är dubbelt så gammal som eleverna. Lyckades i alla fall få 33 rätt av 35 möjliga och det är jag nöjd med.

En annan sak som fångade min uppmärksamhet i tidningen var bilderna på de djur som är utrotningshotade i världen idag. Till exempel Baijin, den kinesiska sötvattensdelfinen,  som inte har setts ett enda exemplar av i det vilda sedan 2002 eller den kaspiska sälen som har minskat i antal med 90 procent de senaste 100 åren. Det står att var fjärde däggdjur i världen är utrotningshotad. De som klarar sig bäst är råttorna. Fick du en lika ljuvlig framtidsbild som jag i huvudet? Råttorna tar över. Jag tror jag har sett tre-fyra stycken denna vecka på Kungsholmen.



Kommentarer

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0