Pressure is on

Jösses Amalia säger jag bara. Jag var hos barnmorskan idag för årliga p-piller kollen och hon märkte en ökning i blodtryck. Va, tänkte jag, det är ju inte bra nånstans. Jag, högt blodtryck nänänä. Tycker det låter lite läskigt. 110/85, det säger mig absolut ingenting, men det är inte bra, inga fruktansvärda resultat, men inte bra tydligen.

Så, efter den diagnosen har jag nu lekt internetdoktor och försökt ta reda på hur jag ska fixa det här nu. Det kan bero på p-pillrena, och ska dit på en återkoll om ett tag, men det kan ju även ha att göra med min inte så nyttiga kosthållning och avsaknaden av regelbunden träning.

Riskfaktorer för högt blodtryck? (punkterna tagna från netdoktor.se)

  • Tendens till för högt blodtryck i familjen, även blodpropp och hjärnblödning. Nej
  • Övervikt Ja- tyvärr
  • Rökning Usch nej fy
  • Stress Inte särskilt mycket
  • Diabetes, typ 1 och 2 Nej - inte vad jag vet
  • Njursjukdomar Nej -inte vad jag vet
  • Alkoholmissbruk Hmmm skulle inte vilja kalla det missbruk
  • Fet och saltrik kost Äter mycket, god mat i alla former - inte salt-på-allt människa
  • För lite motion Ja, tyvärr - jag är en periodare
  • För högt kolesterolvärde Vet ej - hur kollar man det



Jag har nu tagit reda på vad jag ska äta för att få bättre blodtryck, och enligt flera hemsidor verkar det vara frukt, grönsaker och lätta mejeriprodukter som står högst upp på listan.

Så den gyllene lösningen är ju ingen nyhet. Äta bättre och motionera mer. Att det ska vara så svårt. Pressure is on!!!



Kommentarer

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0