Vetebulle+grädde+mandelmassa=Mumsisch


Nu köra vi - dags för semla. Fast jag måste erkänna att jag fuskat. Jag har redan
åtnjutit två semlor i år och av dessa var den från Thelins absolut godast. Blev lite besviken på den från konditori Princess på Lidingö. De har annars så goda bakverk.

Jag föredrar hetvägg, det vill säga att man äter semlan med varm mjölk. Jag tycker det framhäver kardemummasmaken i bullen. En del tycker det är hemskt eftersom bullen blir så soggig (det är verkligen inte ett vackert ord - soggig).
Det är svårare att äta semla på konditori om man vill ha med varm mjölk, så  det blir oftast hemma. Har i och för sig aldrig försökt beställa en hetvägg. Hmmm.

Eftersom jag håller så hårt på att fira fettisdagen borde jag kanske egentligen även följa det som efterföljer, nämligen fasta fram till påsk. Men jag vet inte, det moment lockar inte lika mycket som semlor.

Jag läste på Wikipedia att det i början av 1900-talet förekom en lovdag på denna dag fettisdagslovet. Undrar varför man slopade den egentligen. Fast det är ingenting jag är villig att kämpa för att återinföra då jag har slutat skolan för länge sedan. Det skulle i så fall vara för mina barns skull, men det har jag ju inga än så jag lägger det på is.

Ha en skön Mardi Gras!



Kommentarer
Postat av: Tyra

Mumsfillebaba! Jag skall ha en till i kväll efter aerobicsen :-)



Mousch

2009-02-24 @ 14:24:57
URL: http://waxholm.blogspot.com

Kommentera här:

Namn: (don't be a stranger)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0